2023. június 19., hétfő

Irodalom a musicalekben 1. (Kötelező olvasmányok)

A könyvek mellett talán a második vagy őket megelőzően... (bár sorrendet a világért nem állítanék fel) szerelmem, a zenés színház… Legutóbbi színházi és olvasási élményem pedig arra ösztönzött, hogy kicsit átnézzem milyen műveket is dolgoztak már fel ilyen vagy olyan formában, az elmúlt években, vagy akár napjainkban is. Az első rész a kötelező olvasmányokat érinti (a teljesség igénye nélkül).

 

A Pál utcai fiúk

Talán egyike azon kötelezőknek, amit még a legkevésbé olvasós gyerekek is tudnak értékelni, és a történet a mai napig képes megfogni a fiatalságot, ellentétben néhány mára már igencsak elavult társával.

Az előadást sajnos még nem volt lehetőségem látni, de a musical dalai épp azt a fiatalos lendületet adják át, amely a könyvben is érződik, ám az érzelmesebb pillanatok valóban szívbe markolóan hatnak. Szerintem a könyv egy méltó adaptációja készült el ezáltal. Én amondó vagyok azok is értékelni fogják akik épp most olvassák a történetet… szerintem a dalok sokkal inkább megragadnak egy emberben mint a nyers szöveg.

Hallgass bele: https://www.youtube.com/watch?v=BWqGIR2Ao1M

 

Légy jó mindhalálig

Amikor a mű kötelező olvasmányként elém került addigra már annyiszor láttam a belőle készült musicalt, hogy a jeleneteknél szinte a fejemben mentek a dalok.

A történet Nyilas Misi egy fiatal diák napjait mutatja be, amint szembesül azzal mennyire szörnyű tettekre is képesek a felnőttek, miközben ő maga a felnőtt kort csodaként várja. A musical dalai remekül átadják mint a vágyakozást, a reményt, de elég keményen oda is tudnak ütni amikor erősebb pillanatok érkeznek el.

Hallgass bele: https://www.youtube.com/watch?v=7sFqONMYpOE

 

Egri csillagok

Sok kötelezőolvasmány között az Egri csillagok talán egyike azoknak, amelyet az ember, ha meglát, inkább félrerak, mert jobb mókát is el tud képzelni saját magának 13 évesen, mint átrágni magát egy több száz oldalas történelmi regényen. Azt hiszem ezért volt számomra fontos, hogy mire eljutottam a könyvhöz addig (ezt a darabot is) rengetegszer láttam így egész más érzéseket keltett bennem. A dalokon a mai napig könnyezem, annyira gyönyörű szöveget és dallamot adtak nekik, elképesztő módon illik a karakterekhez, melyeket annak idején az író megalkotott.

Hallgass bele: https://www.youtube.com/watch?v=5z3mqsQQ_-U  

 

Rómeó és Júlia

A történet, amit még azok is ismernek, akik az irodalom órákat is bőszen próbálták elkerülni. Bár az eredeti mű cseppet sem vaskos olvasmány, bármely fordítása feladja a leckét, mint a drámai elrendezés (párbeszédek, leírás nélkül), mind pedig a nyelvezet miatt. A musical ellenben modern és átgondolt dalokat sorakoztat fel, az Operett színház verziója pedig ezt nem csak a dalokban, de a jelmezekben és minden egyébben is remekül hozta. Itt-ott akadnak változtatások, én amondó vagyok, ezeket elbírja a történet, de tudom, sokan akadnak, akik elég szigorúan állnak hozzá az alapanyaghoz való ragaszkodáshoz.

Hallgass bele: https://www.youtube.com/watch?v=AnpZMUgVlfM

 

Kőszívű – A Baradlay-legenda

Ez talán a legfrissebb élményem a kötelező olvasmányok „megzenésítésével” és azt is be kell vallanom, hogy nekem az alapmű sosem volt kötelező, így egyértelműen nem olvastam. Amit viszont elmondhatok róla… az egész előadás egyszerűen fantasztikus lett. A történet ismerete nélkül is lehet érteni miről szól (egy 5. évfolyamos tanulóm nagyon nagy vonalakban elmesélte nekem úgy, hogy előtte sosem találkozott az alapművel). A szövegek nagyon pörgősek lettek, a dalok pedig kellően változatosak ahhoz, hogy fenntartsák az ember érdeklődését.

Hallgass bele: https://www.youtube.com/watch?v=J6jeKYw1zII

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Twist Olivér: Charles Dickens

  Leírás (forrás: moly.hu) „Dickens egyik leghíresebb regényének gyerekhőse, a kis Olivér árvaházban nevelkedik, ahonnan megszökik, és egy t...